بررسی وضعیت سد‌های پنجگانه تهران از این حکایت دارد که سد‌های این استان در شرایط ناگواری قرار دارند، برای نمونه درصد پرشدگی سد لار یک درصد، ماملو ۱۱ درصد و لتیان حدود ۱۶ درصد برآورد شده است. در چنین شرایطی برداشت آب از منابع زیرزمینی آب افزایش پیدا می‌کند و این رویکرد به افزایش فرونشست زمین و وقوع ریز لرزه‌ها دامن می‌زند.
بررسی وضعیت سد‌های پنجگانه تهران از این حکایت دارد که سد‌های این استان در شرایط ناگواری قرار دارند، برای نمونه درصد پرشدگی سد لار یک درصد، ماملو ۱۱ درصد و لتیان حدود ۱۶ درصد برآورد شده است. در چنین شرایطی برداشت آب از منابع زیرزمینی آب افزایش پیدا می‌کند و این رویکرد به افزایش فرونشست زمین و وقوع ریز لرزه‌ها دامن می‌زند.
کد خبر: ۱۴۳۹۶۶۷

به گزارش جام جم آنلاین، بارندگی‌های پاییزی در کشور مناسب نبود و کارشناسان تاکید دارند که چهارمین پاییز خشک را در کشور تجربه کرده‌ایم. برای نمونه میزان بارش‌ها در سال آبی جاری حدود ۵۶ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته است.

کاهش بارندگی‌ها سبب شده که سد‌های پنجگانه استان تهران نیز شرایط نامناسبی داشته باشد، براساس اطلاعات منتشر شده این روز‌ها حدود ۲۷۳ میلیون متر مکعب آب در مخازن سد‌های این استان وجود دارد و ‌ حدود ۸۶ درصد از ظرفیت مخازن سد‌های تهران خالی است. 

براساس گزارش‌های منتشر شده سد‌های پنجگانه تهران نسبت به شرایط نرمال حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان پرشدگی سد‌های لتیان حدود ۱۶ درصد، لار حدود یک درصد، طالقان حدود ۴۰ درصد، ماملو حدود ۱۱ درصد و سد امیرکبیر حدود ۲۷ درصد است.

افزایش خطر فرونشست زمین و زلزله

خشکیدگی به سد‌های تهران رسید | افزایش خطر ریز لرزه‌ها | انباشت خشکسالی در کشور 

کاهش آب در سد‌های تهران پیامد‌های دیگری نیز به دنبال دارد برای نمونه برداشت از منابع آب زیرزمینی افزایش یافته است. یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز مدتی پیش از این خبر داد که میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی در تهران دو برابر شده است.

این درحالی است مهدی زارع، زلزله شناس در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید کرد که افزایش برداشت آب از منابع زیر زمینی به مشکلاتی مانند فرونشست زمین و افزایش ریز لرزه‌ها دامن می‌زند.

استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی ادامه داد: نتایج بررسی‌های من و همکارانم نشان می‌دهد که برداشت وسیع آب از منابع زیرزمینی با تحریک گسل‌های منطقه همراه است و زلزله‌های کوچک را می‌توان به فرونشست زمین نسبت داد.
 
به گفته وی این رویکرد زلزله‌های کوچک را تشدید کرده است.

‌نگران کننده‌تر اینکه مصرف آب در تهران افزایش نیز داشته است در واقع با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم انتظار می‌رفت مصرف آب کاهش داشته باشد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شب یلدا مصرف آب در تهران به حدود ۵۰ هزار لیتر در ثانیه رسید.
 
فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور نیز دلیل کاهش بارش‌های کشور را تغییر اقلیم دانسته و تاکید کرده است که تغییر اقلیم سبب ایجاد ناهنجاری در سامانه‌های بارشی شده و به همین دلیل کشور امسال نیز با خشکسالی رو به رو است.

به گفته وی این چهارمین سال متوالی است که کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد.
 
سخنگوی صنعت آب کشور در پاسخ به این پرسش که آیا سامانه‌های بارشی پیش‌رو کم آبی کشور را جبران خواهند کرد؟ نیز توضیح داد: در این هفته دو سامانه بارشی از شمال و شمال غرب به کشور نفوذ می‌کند و می‌توان گفت بارش‌های خوبی را در مناطقی مانند مازندران و آذربایجان غربی شاهد خواهیم بود. اما چنین بارش‌هایی کاهش بارندگی‌های پاییزی را جبران نخواهد کرد.

انباشت خشکسالی در کشور

خشکیدگی به سد‌های تهران رسید | افزایش خطر ریز لرزه‌ها | انباشت خشکسالی در کشور 

مساله دیگری که کارشناسان روی آن دست می‌گذارند و نسبت به آن هشدار می‌دهند، انباشت خشکسالی در کشور است که سبب شده شرایط منابع آب در کشورمان نگران کننده‌تر شود.

احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید کرد که کشور سال‌های متوالی با خشکسالی رو به رو بوده است به همین دلیل با انباشت خشکسالی رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: چنین شرایطی به خوبی نشان می‌دهد که مدیریت منابع آب باید بدرستی انجام شود، زیرا اگر چنین رویکردی در کشور مورد توجه قرار نگیرد برای تامین آب شرب نیز در برخی مناطق با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بیان کرد: بارش‌های زمستانی شاید اندکی از تنش‌آبی را در کشورمان کاهش دهد. اما باید تاکید کرد که انباشت خشکسالی را در کشورمان جبران نمی‌کند و همچنان نیاز است که برای بهبود شرایط مصرف آب در کشورمان تلاش کنیم.

وظیفه عنوان کرد: به عبارت دیگر باید مدیریت صحیح منابع آب و سازگاری با شرایط خشک همچنان در دستور کار مسئولان و شهروندان باشد تا بتوانیم از منابع آبی محدود کشورمان به درستی استفاده و مراقبت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها